Jó dolog a villanyautó, de alaposan meg kell fontolni a vásárlásukat
Bölcsészhallgatóként annak idején nem volt egyszerű olyan diákmunkát találnom, aminél mind a három feltétel teljesült ahhoz, hogy ideálisnak hívhassuk: fizessen korrekten, legyen közel a lakhelyemhez, és legyen rugalmas – lévén, hogy az egyetemi órák miatt nem igazán tudtam megoldani a teljesen kötött irodai munkarendet. Végül találtam egy olyan, irodainak hirdetett állást egy közeli multinál, ahol éppen a meglévő nyelvtudásom volt a feltétel, nem rossz fizetéssel, ráadásul nagyon rugalmas munkarenddel… sosem gondoltam volna, de így kerültem bele egy elsősorban villanyautókkal és azok alkatrészeinek gyártásával foglalkozó multi vérkeringésébe. A munkát többé-kevésbé élveztem és igazából panaszkodni sem tudnék rá. Nagyon sok hasznos információval gazdagodtam az ott töltött két év alatt – a villanyautók kapcsán találkoztam először a flottakezelés fogalmával és a http://www.flottakezeles.hu/-val is, ahol nagyon szépen összefoglalták sok mással egyetemben a villanyautók jelenéről az általános tapasztalatokat.
Sokan szkeptikusak a villanyautókkal, azok terjedésével és használati lehetőségeikkel kapcsolatban, hiszen még közel nem olyan elterjedtek mint hagyományos társaik, nem véletlenül: jóval magasabb árakon mennek és kevesebb a töltési lehetőség is, no meg persze a technika is meglehetősen ismeretlen. Ahhoz, hogy népszerűbbé váljanak, ezeknek is fejlődnie kell és az állami támogatások is elengedhetetlenek, amikre egyébként nagyon sokszor látni már példákat a környező országokban, de Magyarországon is elérhetőek ilyen támogatások. Eddig egyébként az egész országban ingyenes volt a villanyautók töltése, most már viszont egyes szolgáltatóknál elkezdett ez fizetőssé válni, bár ez eredményezheti azt is, hogy még több ilyen töltő lesz elérhető országszerte – ami pedig segíti az első bekezdésben vázoltak fejlődését; úgyhogy az, hogy most ez kezd fizetősség válni, valójában jó dolog, nem pedig hátráltató tényező. Ez is mutatja, hogy a jövőben várhatóan jóval nagyobb teret fognak nyerni a villanyautók a hagyományos motorral működőkkel szemben, erre már a szolgáltatók is kezdenek berendezkedni és felhasználóként is érdemes ezzel a tényezővel számolni új autó beszerzésekor. Jelenleg ezek az autók valóban nagyon drágák, persze az is egy indikátor, hogy mekkora részben működik elektromos rendszerrel – nem mindegy, hogy plug in hibridről vagy teljesen elektromos autóról beszélünk, egészen más az árfekvésük; viszont ahogy ezek lassan népszerűbbek lesznek és egyre többet gyártanak belőlük, annál lejjebb fog menni az áruk is, hogy minél nagyobb tömegek számára elérhetővé váljanak.
A váltást az sem segíti elő – sajnos -, hogy az elektromosáram-árak is rohamosan nőnek, jelenleg pedig ez egyre inkább kardinális kérdéssé válik az emberek hétköznapjaiban is. Villanyautót jelenleg is leginkább olyanok választanak, akiknek rövid távokra, városon belüli közlekedésre kell, éppen azért, mert a töltőhálózat és az autók „képességei” erre alkalmasak leginkább. Mindemellett az sem egy „jó pont” ezeknek az autóknak, hogy a hagyományos típusokhoz képest borzasztóan lassú a töltésük: nem pár perc, hanem minimum 30 perc a legrövidebb töltési forma, az ún. „villámtöltés” is, szóval mindenképp időigényes folyamat.
Cégeknél az új autó vásárlásakor is mindenképpen érdemes többek között ezt a szegmensét is figyelembe venni a lehetőségeknek, hiszen a villanyautóknak is megvan a saját előnyük és hátrányuk. Az általam ismert, hallott ajánlások és a leírásaik alapján én abszolút merem ajánlani, ahogy az ötrészes oktatósorozatuk is nagyon hasznosnak bizonyult már az ismerősi körömben. Aki érdeklődik a téma iránt, annak a villanyautókról szóló leírásuk is kifejezetten hasznos lehet!